Érdekel az istvántelki Főműhely? Most megnézheted!

Desktop
Istvántelek vasútállomás (fotó: ittlakunk.hu - Lezseren)

A MÁV járműjavító telepe, az istvántelki Főműhely szerelőcsarnokában ma is több gőzmozdony és öreg vonat áll restaurálásra várva. Július 14-én, vasárnap 10 és 12 óra között bejárhatjátok a területet!

A túra körülbelül kétórás és délelőtt 10 órakor indul. 5000 forintért lehet belépőjegyet venni rá (gyerekeknek 10-14 éves kor között 4 ezer forint a belépő, 10 éves kor alatt nem lehet részt venni a túrán). Újpest és Rákospalota határán, az Elem utcai vasúti átjárótól indulnak a csoportok.

Jegyet csak elővételben lehet venni interneten vagy személyesen a MÁV Nosztalgia Kft. értékesítési irodájában, Budapest-Nyugati pályaudvar 10. vágánya mellett.

Hétfő: 11:00 - 19:00
Kedd, szerda, csütörtök: 10:00 - 18:00 
Péntek: 9:00 - 15:30
Szombat, vasárnap: zárva

Az istvántelki Főműhely az ország egyik legjelentősebb vasúti járműjavító műhelye volt egykor.

1846-ban nyílt meg a Pest–Vác vasútvonal, majd egy év múlva a Pest–Szolnok vonal, melyekhez a Nyugati pályaudvaron épült karbantartó állomás Pesti Főműhely (Nyugati Főműhely) néven 1847-ben.

A vasút terjeszkedésével újabb műhelyekre volt szükség, ezért – akkor még - Rákospalotán, az Országos Magyar Gazdasági Egyesület és nagyobb részt gróf Károlyi Sándor birtokában lévő területen kijelölték a leendő főműhely helyét.

1901-ben kezdődtek a munkálatok. Az építkezés mellett „Palota-Újfalu” néven vasútállomást is építettek.

Az első szakaszban felépült a munkásétkező (Kaszinó), a központi irodaház, a porta a főépület mellé, majd egy ideiglenes fürdő. 1902-ben kezdődött a vágányhálózat és a műhelycsarnokok építése, melynek során az első évben felépült a kocsiszerelő és az esztergaműhely. A kocsiszerelő műhely ekkor Budapest legnagyobb alapterületű épülete volt.

1903-ban adták át a mozdonyszerelő műhelyet, továbbá elkészült több raktár is. A kocsi- és mozdonyműhely közé épült fel az esztergaműhely és a kovácsműhely, a kerékkovács műhely, a rugóműhely és az öntőműhely. A gőzfelhasználás kiszolgálására épült egy kis kazánház két kazánnal és egy 30 méter magas kéménnyel.

A terület keleti oldalán inasműhelyt létesítettek, valamint ugyanitt két víztornyot is építettek. Szintén a keleti oldalon kapott helyet a hatalmas méretű kazán- és gépház, melyhez rakodó, szén és salaktárolók is készültek. A kazánokat a Nicholson gyár, míg a gőzgépeket a Láng gépgyár, a generátorokat pedig a Ganz szállította.

A megnyitó ünnepségre 1905. május 1-jén került sor, mikor is átgördült az első, feldíszített, 1150 munkást szállító vonat a főkapun.

A műhely építésének megkezdését követően 1907-ben kezdték építeni Rákospalotán a ma MÁV-telepként ismert 120 lakásos vasúti lakótelepet, melyet 1914-ben 252 új lakással bővítettek.

A háború után átnevezték Landler Jenő Járműjavító üzemre, de szerepe a gőzmozdonyok kiszorulásával egyre csökkent, 1984-től megszűnt Istvántelek főműhelyi szerepe (forrás: Wikipédia).

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?

Hirdess nálunk!

Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!

Legyél a szerzőnk!

Rendszeresen írnál a környéked eseményeiről, boltjairól, kocsmáiról, kulturális programjairól, utcáiról és játszótereiről? Ne habozz, vedd föl velünk a kapcsolatot!

Partnerek